1. IKHLASlink Mediplan Secure
Takaful Rider
Melindungi ketidaktentuan kehidupan. Dengan IKHLASlink Mediplan Secure
Takaful Rider, anda tidak perlu risau tentang kos penghospitalan dan perubatan
apabila musibah melanda dan anda dimasukkan ke hospital. Pelan ini meringankan
beban kewangan anda. Ini adalah rider Kemasukan ke Hospital dan Pembedahan (H&S)
yang dijamin pembaharuan yang berunit deduktif dan boleh disertakan kepada
pelan-pelan Takaful berkaitan pelaburan di mana Sumbangan Takaful adalah
berkala.
2. Apakah perlindungan/manfaat
yang ditawarkan?
A) Jadual Manfaat
B) Bayaran Bersama
Bayaran Bersama adalah bayaran yang perlu dibayar oleh Peserta Takaful
sekiranya amaun tuntutan pada tahun Sijil telah melebihi 10% daripada Had
Seumur Hidup Kesuluruhan, tertakluk kepada had maksimum sebanyak RM3, 000 bagi
setiap hilang upaya. Terdapat dua (2) jenis Bayaran Bersama yang perlu
ditanggung oleh Peserta Takaful untuk Manfaat Layak yang berikutnya seperti
yang dinyatakan di dalam Jadual Manfaat:
c) Menaik Taraf Kelayakan Bilik
Hospital & Makanan
Jika Orang Yang Dilindungi dimasukkan ke hospital pada kadar Bilik
Hospital & Makanan yang lebih tinggi daripada manfaat yang layak, Orang
Yang Dilindungi hanya akan menanggung bayaran kos Bilik Hospital & Makanan
yang selebihnya.
d) Ganjaran Jika Tiada Tuntutan
Sekiranya tiada tuntutan dibayar di bawah Sijil Takaful Tambahan ini
untuk tempoh berterusan selama kitaran tiga (3) tahun, kelayakan Bilik Hospital
& Makanan akan dinaikkan untuk kitaran tiga (3) tahun berikut sebanyak 10%
daripada jumlah asal kelayakan Bilik Hospital & Makanan. Peningkatan dalam
kelayakan Bilik Hospital & Makanan akan berterusan setiap kitaran tiga (3)
tahun, tertakluk kepada peningkatan Bilik Hospital & Makanan tersebut tidak
melebihi seratus lima puluh peratus (150%) daripada jumlah asal dan tiada
tuntutan dibuat dalam tempoh masa kitaran tiga (3) tahun yang lepas dan sebelum
kelayakan Bilik Hospital & Makanan ditambahkan.
3. Berapakah jumlah Sumbangan
Takaful yang perlu dibayar? Tiada Sumbangan Takaful tambahan yang dikenakan
ke atas Rider ini kerana caj Tabarru’ akan ditolak daripada Dana Unit daripada
Sijil Takaful Asas. Walau bagaimanapun, caj Tabarru’ adalah TIDAK DIJAMIN dan
boleh berubah dari semasa ke semasa dengan memberi tiga (3) bulan notis kepada
Peserta Takaful sebelum ulang tahun Sijil Takaful.
4. Apakah yuran dan caj yang
perlu dibayar?
a) Yuran Wakalah - tidak dikenakan.
b) Caj Tabarru’ akan ditolak daripada Dana Unit daripada Sijil Takaful
asas. Tabarru’ akan meningkat seiring dengan peningkatan usia Orang Yang
Dilindungi.
c) Satu yuran pengurusan sebanyak RM56.20 akan dikenakan setiap tahun
terhadap setiap Peserta Takaful di bawah Sijil Takaful Tambahan ini.
* Nota: Caj Tabarru’ dan yuran pengurusan akan ditolak daripada Dana
Unit daripada Sijil Takaful asas (melalui penolakan unit-unit mengikut harga
unit).
5. Syarat dan Had Umur Umur
Kemasukan:
Peserta Takafu l:
11 – 70 tahun, umur pada hari jadi akan datang
Orang Yang Dilindungi : 30
hari – 70 tahun, umur pada hari jadi akan datang
Note: Peserta Takaful yang
berumur antara 11 – 16 tahun hendakalah mendapat persetujuan daripada ibu bapa/
penjaga.
Had Amaun Perlindungan: Had Seumur Hidup Minimum: RM650, 000 (Pelan
100) Had Seumur Hidup Maksimum: RM3, 500,000 (Pelan 700)
Umur Matang: Orang Yang Dilindungi mencapai umur seratus (100) tahun,
pada hari jadi akan datang.
6. Terma / syarat tambahan
a) Jika Orang Yang Dilindungi ingin mendapatkan rawatan luar negara,
manfaat berkaitan rawatan adalah dilindungi tertakluk kepada pengecualian, had
dan syarat yang ditetapkan dalam Sijil Takaful Tambahan ini dan semua manfaat
akan dibayar berdasarkan keputusan kadar pertukaran mata wang rasmi pada hari
terakhir tempoh dimasukkan ke Hospital, terhad kepada caj-caj Bayaran Munasabah
dan Biasa serta Perubatan Yang Diperlukan sebagaimana rawatan yang sama
terdapat di Malaysia dan tidak termasuk kos pengangkutan ke tempat rawatan
disediakan;
i) Orang Yang Dilindungi yang pergi ke luar negeri atas sebab selain
mendapatkan rawatan perubatan, perlu dimasukkan ke Hospital di luar Malaysia
kerana kecemasan perubatan;
ii) Orang Yang DIlindungi, atas syor Doktor dan perlu dipindahkan ke
Hospital di luar Malaysia disebabkan oleh jenis yang khusus bagi rawatan,
bantuan, maklumat atau keputusan yang dikehendaki tidak boleh diberikan atau
disediakan atau diambil di Malaysia
b) Rawatan luar negeri bagi Penyakit, Sakit atau Kecederaan yang
didiagnosis di Malaysia dan
keadaan bukan kecemasan atau kronik yang rawatannya boleh ditangguhkan
sewajarnya
hingga pulang ke Malaysia dikecualikan.
c) Tiada manfaat akan dibayar untuk apa-apa rawatan perubatan yang
diterima oleh Orang
Yang DIlindungi di luar Malaysia, jika Orang Yang Dilindungi itu
tinggal atau membuat
perjalanan di luar Malaysia lebih daripada sembilan puluh (90) hari
berturut-turut.
d) Tempoh Menunggu:
i) Tempoh menunggu selama tiga puluh (30) hari adalah terpakai tetapi
tempoh menunggu
tidak terpakai bagi sebarang kecederaan yang terjadi akibat kemalangan.
ii) Penyakit-penyakit berikut tidak akan dilindungi bagi 120 hari
pertama Sumbangan
Takaful Orang yang Dilindungi:-
• Hipertensi, diabetes melitus
dan penyakit kardiovaskular.
• Semua tumor, kanser, sista,
nodul, polip, batu dalam sistem kencing dan sistem biliari
• Semua keadaan telinga, hidung
(termasuk sinus) dan tekak
• Hernia, Hemorrhoid, Fistulae,
Hidrosel, Varikosele
• Endometriosis termasuk
penyakit sistem Pembiakan
• Gangguan Vertebrospinal
(termasuk cakera) dan keadaan lutut.
e) Pihak Syarikat berhak untuk menyemak Sumbangan- sumbangan Takaful
yang perlu dibayar
atau penarikan-balik porduk dengan memberi tiga (3) bulan notis sebelum
ulang tahun Sijil
Takaful.
7. Apakah pengecualian utama
yang terdapat di dalam Sijil Takaful ini?
Sijil Takaful Tambahan ini tidak melindungi sebarang kemasukan ke
hospital, pembedahan atau
caj yang disebabkan secara langsung atau tidak langsung, sepenuhnya
atau sebahagiannya,
oleh salah satu (1) dari kejadian berikut:
a) Penyakit Sedia Ada;
b) Jagaan atau rawatan di mana bayarannya tidak diperlukan atau setakat
mana ianya boleh dibayar oleh Pengendali Takaful/ Penanggung Insurans lain atau
indemniti yang melindungi Orang yang Dilindungi dan Hilang Upaya yang timbul
daripada pekerjaan atau profesion yang dilindungi di bawah Kontrak Insurans/
Takaful Pampasan Pekerja;
c) Pembedahan atau rawatan kosmetik rawatan termasuk (tetapi tidak
terhad kepada) sebagai contoh, kelopak mata berganda, akne, keloid, parut, tag
kulit keguguran rambut / kehilangan rambut dan sebagainya, atau rawatan akibat
komplikasinya kecuali yang diperlukan secara perubatan oleh kecederaan akibat
kemalangan dalam tempoh enam bulan dari rawatan awalan. Bagi tujuan
pengecualian ini “rawatan awalan” bermaksud rawatan pertama diterima dalam
merawat kecederaan akibat kemalangan;
d) Mana-mana rawatan pergigian atau pembedahan kecuali bila diperlukan
akibat kecederaan yang dialami di dalam kemalangan;
e) Sebarang keadaan perubatan atau fizikal yang timbul semasa dalam
Tempoh Menunggu kecuali atas sebab-sebab kemalangan;
f) Perkhidmatan penjagaan jururawat persendirian atau lawatan kerumah
yang diupah oleh
Orang yang Dilindungi atau perkhidmatan untuk rehat penyembuhan yang
disediakan oleh
rumah rehat / pusat penjagaan semata-mata untuk tujuan pemulihan;
g) Ubat-ubatan dan alat pencegah kehamilan, prosedur-prosedur
pemandulan atau rawatan
untuk komplikasi berkaitan, prosedurprosedur pembalik dan pemulihan
atau rawatan
disfungsi seksual atau ketidaksuburan, pembedahan tukar jantina dan
terapi hormon seks;
h) Sebarang rawatan atau penilaian bagi kongenital, penyakit keturunan
atau penyakit
perkembangan, kecacatan dan mana-mana hilang upaya atau komplikasi yang
timbul
daripadanya termasuk tetapi tidak terhad kepada sista dermoid, hernia
kanak-kanak/
hidrosel (semua jenis hernia sehingga usia enam tahun adalah tidak
dilindungi), kaki
belantan, kecacatan septum ventrikel (VSD), kecacatan atrium septal
(ASD), Thalasemia,
Mata Juling, Haemangioma dan lain-lain lagi;
i) Penyiasatan dan rawatan berkaitan kehamilan termasuk keguguran,
kehamilan ektopia,
menggugurkan kandungan, tahi lalat Vesikular, jagaan pranatal atau
postnatal dan semua
komplikasi yang berkaitan dengannya;
j) Penjagaan atau rawatan percubaan, tinjauan dan tidak mengikut
piawaan profesional yang
diterima dan/ atau tidak diperlukan secara perubatan. Pengecualian ini
termasuk (tetapi
tidak dihadkan kepada) rawatan seperti:
• rawatan sel stem, latihan yang
berkaitan dan sebarang komplikasi yang timbul selepasnya;
• penjamin darah;
• rawatan untuk gangguan
menopaus, kecuali menopaus yang dicetuskan oleh pembedahan;
k) Perkhidmatan bukan perubatan yang disediakan oleh Hospital seperti
televisyen, telefon, faks, radio, atau kemudahan seumpamanya. Caj bagi
perkhidmatan ini hendaklah dibayar oleh Orang yang Dilindungi sebelum keluar
dari Hospital atau pusat rawatan harian;
l) Vitamin dan krim atau ubat sapu yang berkaitan, Makanan Suplemen,
Perubatan Herba, agen Anti Obesiti/ Agen Pelangsingan, Pelincir Mata, produk
pembersihan atau kosmetik dan sebarang pelengkap atau ubat-ubatan yang boleh
dibeli di kaunter;
m) Penggunaan atau pengambilalihan semua peralatan luaran (misalnya,
anggota palsu, alat bantuan pendengaran, kebuk aero dan peralatan bagi
penebulan, tekanan saluran udara positif berterusan (CPAP), dialisis peritoneum
ambulatori berterusan (CAPD), alas ortopedik) dan kos sewa peralatan tersebut
kecuali semasa berada di Hospital;
n) Sakit atau Kecederaan yang timbul daripada apa-apa jenis perlumbaan
(kecuali perlumbaan jalan kaki), sukan berbahaya seperti tetapi tidak terhad
kepada terjunan udara, luncur air, aktiviti dalam air yang memerlukan alat
pernafasan, sukan musim sejuk, sukan professional dan aktiviti yang tidak
dibenarkan;
o) Rawatan yang timbul daripada kecederaan yang dialami semasa
melakukan jenayah atau feloni, atau di bawah pengaruh alkohol, narkotik atau
bahan pengkhayal minda atau sengaja mencederakan diri sendiri samada ketika
siuman atau tidak siuman;
p) Bunuh diri, percubaan bunuh diri atau sengaja mencederakan diri sendiri
ketika siuman atau tidak siuman;
q) Penyakit atau kecederaan yang dialami semasa perjalanan melalui
udara kecuali sebagai penumpang bayar tambang sistem penerbangan yang
diikitiraf yang beroperasi di laluan udara berjadual dan perjalanan udara oleh
pesawat sewa khas yang dilesenkan sebagai pengangkut udara diiktiraf dan
diterbangkan oleh krew profesional di antara lapangan terbang yang ditubuhkan
dan diselenggarakan;
r) Peperangan, penyertaan langsung atau tidak langsung di dalam
rusuhan, pemberontakan, pemberontakan militari, kegemparan awam, letupan
senjata peperangan, revolusi, tindakan musuh asing atau pertempuran;
s) Sebarang rawatan langsung atau tidak langsung yang timbul akibat
pendedahan kepada radioaktif, bahan mudah meletup atau bahan api nuklear yang
berbahaya atau harta benda yang dicemari bahan api nuklear, atau kemalangan
yang timbul daripadanya;
t) Gangguan psikotik, mental atau saraf dan keadaan tingkahlaku
termasuk sebarang neurosis dan manifestasi fisiologi atau psikosomatik, dan
gangguan tidur;
u) Perbelanjaan yang dikenakan bagi pendermaan sebarang organ badan
oleh Orang yang Dilindungi dan kos perolehan organ termasuk kos yang dikenakan
oleh penderma semasa pemindahan Organ;
v) Berkhatan kecuali diperlukan secara perubatan untuk merawat
penyakit;
x) Mana-mana rawatan pembetulan termasuk cermin mata atau kanta sentuh
bagi salah bias termasuk tetapi tidak terhad kepada yang berikut seperti
Ortoptik, Stimulasi Visual, Radial Keratotomi, Lasik, Intralase, Zyoptics,
implan Phakic lOL, atau pembedahan IOL kecuali untuk IOL Monofocul bagi
pembedahan Katarak.
Note: Senarai ini tidak muktamad. Sila rujuk kepada Sijil Takaful bagi
mendapatkan senarai penuh pengecualian-pengecualian yang terdapat di bawah
Sijil Takaful
8. Bolehkah Sijil Takaful ini
dibatalkan?
Jika anda mendapati rider ini tidak lagi bersesuaian, anda boleh
membatalkannya dengan
memaklumkan kepada kami secara bertulis.
9. Apakah yang perlu dilakukan
sekiranya terdapat perubahan kepada maklumat untuk dihubungi?
Adalah penting anda memaklumkan kepada kami sebarang perubahan pada
maklumat/ alamat untuk memastikan semua komunikasi perhubungan sampai kepada
anda dalam jangka masa ditetapkan.
10. Bagaimanakah saya boleh
mendapatkan maklumat lanjut?
Jika anda memerlukan maklumat tambahan mengenai Takaful Berkaitan
Pelaburan dan/atau Takaful Perubatan dan Kesihatan, sila rujuk kepada buku
insurance info mengenai ‘Takaful Berkaitan Pelaburan’ dan/atau ’Takaful
Perubatan dan Kesihatan’, yang boleh didapati di semua cawangan kami ataupun
anda boleh memperolehinya daripada ejen Takaful kami atau lawati
www.insuranceinfo.com.my.
11. Produk seumpama yang boleh
didapati?
Tiada
NOTA
PENTING:
ANDA
HENDAKLAH MEMASTIKAN BAHAWA SIJIL TAKAFUL INI MEMENUHI KEPERLUAN
ANDA.
ANDA PERLU MEMBACA DAN MEMAHAMI SJIL TAKAFUL DAN BERBINCANG DENGAN
EJEN
ATAU MENGHUBUNGI PENGENDALI TAKAFUL SECARA TERUS UNTUK MAKLUMAT
SELANJUTNYA